söndag 24 oktober 2010

Borta bra men hemma bäst....

Nu e jag hemma....långt inlägg ;-D
Har varit hemma lite mer än ett dygn nu och det är så skönt.
Måndag den 18 oktober vad min sista flyt dag och det gick kanon, jag hos frissan och fixa håret.
Skulle det hända något så är jag snygg i håret iallafall :-), skämt å sido.
Tisdag morgon ställde jag mig på vågen och den visade -9 kg vilket lyckorus wiiiiiiii.
In i duschen för att förbereda sig för operationen idag och jag känner mig super lugn.
Kl. 6.38 åker jag och gubben iväg till sjukhuset för kl.7.05 skall jag va på dörren hade jag blivit till sagd.
Kl. 7.00 vad vi där och blev in hysta på ett rum för att bytta om till sjukhusskjorta och knästrumpor.....SCHNYGGT !!!! Haaahahahahahahah inte alls ;-D.
Gubben blev iväg skickad och han vad så nervös, men min magkänsla sa bara att det här går bra.
Och lugnade gubben och pusspuss of you go darling....
En tablett morfin och in med kanylen i handen gick som på räls.
kl.7.30 ringer dem från kirurgen och undra vad Fru underlång är ;-D men vi vad på väg.
Och så fick jag träffa Birgitta på kirugslussen också mycket mysig kvinna.
Japp så har man åkt sänghiss och åkt säng genom alla olika dörrar så nu är det vänta på att bli uppspänd det är som Jesus på krysset. Och givitvis så är det massa snygga karl som ska på joxa men min underbara kropp och uppkläd som man va hahahahahaha
Upp på operationssängen och dem ska spänna fast bena för denna operation görs halft stående om jag förstod rätt.
Upp i huvudändan har jag en läkarstuderande som håller masken och strycker mig på kinden och narkosläkarn Gustav som jag bara älska han har min sorts humor ....
Det sista jag hörde vad att Gustav sa tänk på något som gör dig glad.....Jag: - Mina barn!
Sen vad jag väck.............
Operatörerna vad Ulrika Kirke och Joakim Hennings, suveräna är mycket nöj och fullt förtroende.
Efter 2,5 timmen vad operationen klar men jag vaknade lite senare och mådde lite illa men mår bra med 6 st titthål på magen.
i 6 timmar eller mer låg jag på uppvaket och fix lite morfin och dem kolla blodtryck och syresättning.
Fick även något mot illamåendet ...skönt även några isbitar som vad underbart, för man är riktigt torr i mun efter en operation.
Men tillslut så va jag tvungen att vattna guldfiskarna, japp då vad det dags att åka sängrally igen och parkera utan för toan.
Sjuksköterskorna: Ska vi hjälpa dig?
Jag: - Nä, det här ska gå bra!
Fick en gågrej som jag tog ifall jag skulle blir yr.
SSK: - Men du ser oförskämt pigg upp!
Jag: - Tycker ni :-D
In på huset och det va skönt, upp i sängen igen och så bär det iväg till uppvaket igen.
Jag låg där och sov av och till hela tiden, så dyker narkosläkaren Gustav upp och kikar in.
Gustav: - Hur är det här då?
Jag: - Det är fint, har redan varit upp
Gustav: - Du e då en stålkvinna du
Jag: - ;-)
Fick veta att gubben och barnen vad där redan kl. 14, stackars barn som ska behöva vänta så länge tills jag kommer upp vad min första tanke.
Tillslut vid ca 17.30 fick jag åka sängrally igen upp till avd. 213 där lilla familjen väntar.....åååååvad glad jag blev.
Senare den kvällen kom en yngre tjej in på mitt rum och vi fann varnadra snabbt....
Tisdag kväll fick jag en citodon och något mot illa mående sen somnade jag en stund, sen låg jag och rumskompisen och surra länge.
Onsdag ska upp på toan själv och det går bra tills jag ska leta efter toapappret hehehehehe jag vred huvudet så fort så jag alldeles yr och illamående.
Slutade att jag spydde lite slem och lite blod men sen vad det bra.
Idag är det 500ml som ska intas hej hoppsan det är inte så lätt som det låter, det blev nog 350ml när denna dag vad slut.
Måste säga att övervägande har varit kanon utan sista dag då jag sa till dag personalen att jag blir kvar till kväll och sa att jag ska midda också då vad klockan innan två MEN när middan kom hade dag personalen strulat till det och avbeställt min mat och hur viktig är maten när man är GBP opererad....... men jag väntade en stund men nä tyvärr det finns ingen bricka till dig. Då vart jag arg och ledsen (för när man är ny op så är känslorna lite som dem är) och gick och packa ihop mina saker ringde gubben som vad på dagis för att hämta grabbarna och sa att du får komma med en gång, för jag får ingen mat och får fixa det själv.
Jag borstade mina tänder och kläde på mig jacka och skor och leta upp SSK Thomas för att be om plåster till min operations sår och jag sa att jag vad arg för dem fittat till det med maten. Då kommer en sköterska och säger att dem hittat en bricka, men jag va så arg och ledsen att jag bara så - Nej, tack sen gick jag utan att äns säga hejdå till någon av dem. Det va inte dem som gjort fel utan dagpersonalen, på väg ner fick jag ett sms av min rumskompis att dem hittat en bricka med mat och att dem mår jätte dåligt över det som hände.
Jag svara att det kan dem göra för så här gör man inte och så börja jag grina och tillhör inte vanligheterna för mig men jag kände mig så sårat och så vet jag hur viktigt det är att få i sig mat nu när man är gbp. op.
Men som tur var att min älskade man kom fort så vi åkte till apoteket för att hämta mina mediciner och där köpte jag en proteinbar så jag skulle få något i mig.
Sen drog vi iväg och handla, sen vad det hem färd och då kände jag lycka när jag kom hem till mina barn och fick i mig mat som min älskade dotter hade annordnat....gott vad det.
Sen sov jag som ett barn och länge.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

sicken berg och dalbana......hoppas detr har gått bra nu åxå. du får ju gärna informera mig hur du gick tillväga innan så e du gullig.
håller tummarna för dig här.
kramisar

Tänkte prova en ny portal