torsdag 3 april 2008

Den blommar och blommar


Hejsan hejsan här idag igen :-)jag och min Orkidé Phalaenopsis. Måste berätta, jag har inte gröna fingrar alls men jag tycker verklingen om blommor.
Jag har fyra Phalaenopsis och dem får kärlek och omsorg allt för sällan men dem bara blommar och blommar. Vågar inte plantera om dem för då skulle dem dö ifrån mig och det vill jag inte . Har dem klarat av att bli uppdragna ur krukan av min ena son som är ganska hård hänt så vet jag inte om jag ska chansa. Är det någon som har bra tips på hur man plantera om Phalaenopsis så den fortfarand är glad och blommar år efter, efter år???

2 kommentarer:

Husbilen Credo sa...

Brudorkidé
Släkt/Art:
Phalaenopsis spp.
Avdelning:
Familj: Orchidaceae, orkidéer
Sort: Finns i flera sorter
Namn i folkmun: Brudblomma
Ursprung:
Sydostasien
Växtplats:
Ljust, ej i full sol. Rumstemp. året om
Blommor:
Vit, gul, rosa i flera toner
Vattning:
Låt komposten torka till mellan givorna
Näring: Svag dos orkidénäring under tillväxtperioden
Övrigt:
Låt stängeln vissna själv, klipp bara bort den torra delen. Snart kommer nya skott, nya blommor. Ingen viloperiod. Planteras om i orkidékompost. Häng upp i ampel! Hållbara blommor, lång blomning. Mycket lättskött, blomvillig, flerårig.

Texten är hämtad från
http://www.blomsterlandet.se/306.aspx?blomId=3351

ha en bra fredag

Elisabeth sa...

Så underbart härlig bild...får även mig att gilla orkideer....
kramisar från citrusbusken i norr*S*

Tänkte prova en ny portal